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Adobe Illustratorでの、OCSのようなマップの道路、小道、鉄道などの描き方について

 ツイッターのメッセージで、「Adobe IllustratorでOCSのようなマップの地形、道路、鉄道などはどうやって描くのですか?」という質問をもらいました。
 In a Twitter message, I was asked the question, "How do you draw roads, trails, railroads, etc. in a map like OCS in Adobe Illustrator? "

 折角なので、ブログの方でそこらへんのことを書こうと思います。
 Since, I'm going to write about it in my blog.

 質問は英語でもらったのですが、私は英作文が全然できないので、「DeepL翻訳」を使って英訳して、ブログに貼り付けています。ご了承下さい。
 I got the questions in English, but I can't write in English at all, so I used "DeepL Translation" to translate them into English and paste them on my blog. Thank you for your understanding.




 まずは「レイヤー」の概念を理解しておくことが大事です。レイヤーに関しては『Illustrator』の参考書を買って読むか、ウェブ上で検索してみたら、すぐ分かると思います。地図の画像を『Illustrator』に置いたら、そのレイヤーに鍵を掛けて、新規レイヤーを作成して「2級道路」などの名前を付けて、そのレイヤーに道路を描いていきます。
 First, it's important to understand the concept of "layer". If you buy an Illustrator reference book or search on the web, you'll be able to find out more about layer. Once you've put the map image in Illustrator, then you lock that layer, and create a new layer, name it "secondary road" or something like that, and draw the road on that layer.

 あっ。ドキュメントのカラーモードを、RGBカラー(パソコンでの画像用)ではなく、CMYKカラー(印刷用)にしておくのも忘れないで下さい。
 Oh. Don't forget to set your document's color mode to CMYK (for printing) instead of RGB (for computer images).

 私は道路等を「ペンツール」で描いています。私もペンツールを最初触ってみた時、どうやったら思いどおりの線が描けるのか全然分かりませんでした。でも、ちょっと試行錯誤していたらすぐに慣れると思います。コツとしては「最初の地点でクリックして、そのまま次の地点の方向へ引っぱって、離す。ちょっと離れた次の地点でクリックして、またそのまま次の地点の方向へ引っぱって、離す」の繰り返しです。
 I draw roads, etc. with a "pen tool". When I first tried the pen tool, I didn't know how to draw the lines I wanted at all. But I think you'll get used to it quickly if you do a little trial and error. The trick is to click at the first point, pull it to the direction of the next point, and release it. Click at the next point a little further away, then pull to the direction of the next point again, and release.

 その時、線の色を、元の地図にないような色にして分かりやすくしておくのがお奨めです。線の幅も細めにするといいでしょう。
 At that time, it is recommended to make the color of the line as if it is not in the original map to make it easy to understand. The width of the line should also be narrower.


unit9732.jpg



 さて、まずは2級道路ですが、私の作ったデータの場合、「線幅」は「3 pt」、色は「C=48 M=49 Y=94 K=1」です。
 Now, first of all, for Secondary Road, in the case of the data I made, the "line width" is "3 pt" and the color is "C=48 M=49 Y=94 K=1".


 そして、ここからが大事なのですが……。「2級道路」のレイヤーの下に、「2級道路下」という新規レイヤーを作っておきます。そして「2級道路」のレイヤーに描いてある道路を「選択ツール」で選択し、「Ctrl+C」でコピーします。「2級道路」のレイヤーに鍵をかけておいて、「2級道路下」のレイヤー上で、「Ctrl+F(元の位置にペースト)」でペーストします。そしてそのコピー&ペーストした線の線幅を「4.4 pt」に、色は「黒」にします。
 And it's important to work from here on out. Create a new layer underneath the "Secondary Road" layer called "Under Secondary Road". Then, select the road on the "Secondary Road" layer with the "Selection Tool" and copy it with "Ctrl+C". Lock the "secondary road" layer, and then paste it on the "Under Secondary Road" layer by pressing Ctrl+F (paste to the original position). The line copy and paste width to "4.4 pt" and the color to "black".


unit9731.jpg


 つまり、下のレイヤーで黒い線を再現しているわけです。
 In other words, the black lines are reproduced in the lower layer.


 次は「小道」ですが、基本的には「2級道路」と同じですが、「小道下」のレイヤーの線には、「破線」を適用します。
 Next is "Track", which is basically the same as the "Secondary Road", but I apply "dashed line" to the line of the layer "Under Track".

unit9730.jpg

 私の場合、小道の線幅は「2 pt」、「小道下」の線の線幅は「2.6 pt」で、破線は「10 pt」「1.7 pt」「1.7 pt」「1.7 pt」です。
 In my case, the line width for the Tack is "2 pt", the line width for the line "Under Track" is "2.6 pt", and the dashed line is "10 pt", "1.7 pt", "1.7 pt", and "1.7 pt".


unit9729.jpg



 鉄道の場合も同じです。
 The same is true for Railroad.

unit9728.jpg

 鉄道の線幅は「1.5 pt」、色は「C=58 M=99 Y=100 K=53」。「鉄道下」の線の線幅は「4 pt」、破線は「1.3 pt」「7 pt」です。
 Railroad's line width is "1.5 pt" and the color is "C=58 M=99 Y=100 K=53". The line width of the line "Under Railroad" is "4 pt" and the dashed line is "1.3 pt" and "7 pt".



 「村」と「都市」と「港湾」と「湿地」は、私がOCSのものを見て真似して作ってみたデータがあるので、それを置いておきます(著作権的にどうなのか気になりますが……あくまで真似して作ったものなので大丈夫……? ダメだとご存じの方はご指摘下さい!)。
 There are "Village", "City", "Port", and "Swamp" data I imitate OCS, so I'll put them here (I'm wondering how they're copyrighted..... (If you know it's not good, please point it out!) .

village etc.ai


 「湿地」は「グループ化」されていますが、マップ上に置く時には「グループ化」を解除して、パーツを適当に置き直しすると良いようです。「都市」も私はそうしてみましたけども。『Smolensk:Barbarossa Derailed』で湿地の下のあったパーツは、「グラデーション」機能で再現できます。
 The "Swamp" is "grouping", but when you put it on the map, it is better to release the "grouping" and put the parts on the map appropriately. That's what I tried to do with "City" though. The parts under the Swamp in "Smolensk: Barbarossa Derailed" can be recreated with the "Gradation" function.



 ただ、私はこの道のプロではなく、素人で見よう見まねでやってきたのに過ぎないので、「もっといい方法があるよ!」というようなことがあれば皆さんぜひ教えて下さい。昔、いくらかのプロやセミプロの人が「マップの描き方をブログで書いていきます」と告知されたことがあって、心待ちにしていたのですが、その後ブログにはそれらは書かれてないような……?(T_T)
 However, I'm not a professional, I'm just a layman, so if you have"There's a better way!", please let me know. A long time ago, there were announcements that some professional or semi-professional were going to write their blogs about how to draw wargame's maps, and I was looking forward to it, but I don't seem to have written anything about it on their blogs since then...? (T_T)

 ともあれ、ウォーゲーム(特にOCS!)のマップやユニットを作ってみようという方が1人でも2人でも増えてくれたら、嬉しいですしありがたいです(プロの方とかが色々テクニックを公開してくれたらもっともっと嬉しい(^_^;)。
 Anyway, I'd be happy and grateful if there were one or two more people who wanted to try making maps and units for wargames (especially OCS!) (I'd be even more grateful if a professional or something like that would disclose various techniques to the public(^_^;)).

 Adobe Illustratorは値段の高いソフトなのですが(私は昔たまたま格安で手に入れたのです。勿論合法で!)、無料ソフトで同様のものとしては『Inkscape』というのがあり、そちらでも高度なものが作れるようです。
 Adobe Illustrator is a very expensive software (I happened to get it at a cheap price a long time ago. Legally, of course!). There is a similar free software called "Inkscape", which also seems to be able to make advanced ones.


 またマップの件等で分からないことがありましたら、気軽にご連絡下さい。ユニットの方も色々コツがありますし、必要が出てきたら声をかけてもらったら(今回メッセージをくれた方も、そうでない方も)。
 If you have any questions about map, please feel free to contact me. There are a lot of tips when building units as well, when the need arises, let me know (whether you've sent me a message this time or not).


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プロフィール

DSSSM(松浦豊)

Author:DSSSM(松浦豊)
 ウォーゲームの中でも、OCS(Operational Combat Series)だけをひたすらプレイしたり、関係情報を集積したりしてます。また、ナポレオン時代のプロイセンと、あと若干イギリス軍関係を調べたり。自宅(尼崎会)でOCSを置きっぱなしプレイがメインになってますが、時々はゲームクラブのミドルアース大阪などに行ったりも。

 尼崎会では、OCSに興味のある方を常時募集しております。OCS初心者の方にも分かりやすい、やりやすいところからお教えいたします! 見学だけ等も大歓迎です。ブログのコメント等で、気軽にご連絡下さい(*^_^*)

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